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 MPIfG Discussion Paper 97/4

Susanne K. Schmidt


Behind the Council Agenda:
The Commission's Impact on Decisions


 

Abstract


 
This paper contributes to the ongoing discussion about the scope for autonomous action of supranational organizations in the European Union, focussing on the European Commission. In the literature, the independence of the Commission is frequently questioned, while the relative autonomy of the European Court of Justice is less contentious. The Commission's power is largely related - and restricted - to its role as an agenda-setter. Particular emphasis is accorded to its agenda-setting powers as an avenue of influence. What has so far been sel-dom recognized is how the Commission can profit from its specific role in the supranational legal system. I present empirical evidence showing how the Commission can take advantage of the supremacy of European law, and force the Council to act. Thereby it manages to influence the course of European integration largely independently, benefitting from the greater autonomy of the European Court.
 

Zusammenfassung


 
Die Grenzen der Handlungsfähigkeit supranationaler Organisationen in der EU werden heftig debattiert. In der Literatur wird die Unabhängigkeit des Europäischen Gerichtshofs anders als die der Kommission kaum bezweifelt. Mit den Handlungsmöglichkeiten der Kommission beschäftigt sich dieser Beitrag. Sie werden in den meisten Analysen mit ihrem Vorschlagsrecht verbunden. Dagegen wird zu wenig beachtet, in welchem Maße die Kommission von den ihr im supranationalen Rechtssystem zugedachten Aufgaben profitieren kann. Anhand einiger Beispiele zeige ich, wie die Kommission ihre Rolle als Hüterin der Verträge dazu nutzen kann, den Ministerrat zum Handeln zu zwingen. Auf diese Weise vermag die Kommission die Europäische Integration weitgehend eigen-ständig zu beeinflussen. Dabei profitiert sie von der größeren Unabhängigkeit des Europäischen Gerichtshofs.
 

Contents


 
1 Introduction
2 The Debated Autonomy of the Commission
3 The Supranational Shaping of Decisions
3.1 Beyond Agenda Setting: The Commission's Residual Powers
3.2 Negotiating in the Shadow of Negative Integration
3.3 Changing the Default Condition
4 Limits to Action
5 Conclusion
References

 
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