Close window
 MPIfG Discussion Paper 15/6

Martin Höpner and Bojan Jurczyk


How the Eurobarometer Blurs the Line between Research and Propaganda


 

Abstract


 
This paper reviews Eurobarometer surveys from 1995 to 2010 and shows how Eurobarometer selects and frames questions in ways that systematically produce "integrationist" outcomes. The violations of the rules of good public opinion research concern incomprehensible, hypothetical, and knowledge-inadequate questions, unbalanced response options, insinuation and leading questions, context effects, and the strategic removal of questions that led to critical responses in previous Eurobarometer waves. It is highly unlikely that the violations happen unintentionally. Eurobarometer therefore blurs the line between research and propaganda.

 

 

Zusammenfassung


 
Dieses Paper unterzieht die zwischen 1995 und 2010 durchgeführten Eurobarometer-Umfragen einer kritischen Überprüfung und weist nach, wie Fragen so ausgewählt und formuliert werden, dass sie zu "integrationistischen" Ergebnissen führen. Die Verletzungen der Regeln guter Umfrageforschung betreffen die Nutzung von überkomplizierten, hypothetischen und wissensinadäquaten Fragen, die Vorgabe einseitig gepolter Antwortkategorien, Suggestivfragen, Kontexteffekte sowie die strategische Entfernung von Fragen, die in früheren Befragungswellen zu unerwünschten Ergebnissen führten. Es ist sehr unwahrscheinlich, dass diese Regelverletzungen unintendiert geschehen. Das Eurobarometer verwischt daher die Grenze zwischen Forschung und Propaganda.

 

 

Contents


 
1  Introduction
    Eurobarometer
    Reactions to our original article
    Structure of this paper
 
2  Previous research
 
3  Ten rules of good public opinion research
 
4  Violation of rules
    Incomprehensibility, hypothetical questions, and questions that
        do not match the respondent’s knowledge
    Double stimuli, unclear terminology, and inexact time references
    Negative and positive response options
    Insinuation and leading questions
    Unbalanced response options
    Contextual effects
 
5  Conclusion
 
References
 

 

 

 
Close window