Close window
 MPIfG Discussion Paper 11/3

Jens Beckert


Where Do Prices Come From? Sociological Approaches to Price Formation


 

Abstract


 
The article provides an overview of the state of the art of sociological research on price formation. The dominant trait of the sociological approach to prices is to understand price formation not as the outcome of individual preferences but as the result of the social and political forces operating within the market field. The article proceeds from the concept of market fields and is organized around the three dominant approaches in economic sociology: the network approach, the institutional approach, and the cultural approach.

 

Zusammenfassung


 
Der Artikel gibt einen Überblick über den Forschungsstand zum Thema Preisbildung in der Soziologie. Ausgangspunkt der Betrachtung von Preisen aus soziologischer Perspektive ist, diese nicht als das Resultat individueller Präferenzen zu verstehen, sondern als Ausdruck der sozialen und politischen Kräfte in Märkten. Der Artikel orientiert sich an dem Konzept der Marktfelder und ist anhand der drei Hauptrichtungen der Wirtschaftssoziologie strukturiert: des Netzwerkansatzes, des institutionellen Ansatzes und des kulturellen Ansatzes.

 

Contents


 
1  Introduction
 
2   Prices from networks
      Power and price
      Trust and price
      Status and price
 
3   Prices from institutions
 
4   Prices from meaning
      Pricing technologies
      Expectations and pricing
      Legitimacy and pricing Prices and preferences
 
5  Pricing in firms
 
6   Conclusion
 
References

 
Close window